Gott och blandat

Äntligen helg! Har verkligen längtat till denna lediga helg- varit så trött hela veckan. Tog sovmorgon till 9 imorse och det var SÅ skönt. Sen har jag bakat två limpor och gjort en chilipastasallad. Brödet är ett grovt bröd med massor av olika mjölsorter, jag rekomenderar det verkligen. Recept:

Grovlimpa            Ugnen på 175 grader

4,5 dl vetemjöl
5 dl grahamsmjöl
2 dl vetekross
2 dl vetekli
2 dl vetegroddar
1,5 dl grovt rågmjöl
5 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1-2 dl ljus sirap
1 liter filmjölk

(man kan gärna tillsätta linfrön och solrosfrökärnor oxå) 

Blanda allt. Sätt i smorda avlånga formar och grädda i nedre delen av ugnen i 1,5 timmar. Täck med bakplåtspapper efter halva tiden. Ta ut ur ugnen och täck med banddukar medan brödet svalnar.

Smaklig spis!

Skulle egentligen ha följt min kusin på hopptävling idag men det blev ingen tävling för hennes del, så det har varit en riktigt skön lördag hemma istället. *myser*
Ikväll ska vi till våra vänner i grannbyn och "busa" ...  *asg*   Dricka lite vin och äta ostbricka som jag ska ha med mig *längtar*  Vi ska även pyssla lite, så jag ska plocka ihop lite grejer och ta med mig. Ska färglägga lite stämplar tänkte jag, så man har ett lager när det behöver göras ett kort. Blir mycket av den varan framöver, för nu avlöser födelsedagarna varann. Jag och R firade för övrigt 14 år tillsammans i onsdags- det är inte klokt vad tiden går fort! *ryser*  Fast så mycket firande blev det inte- jag åkte till jobbet innan han kom hem och när jag kom hem 22.30 på kvällen gick han och la sig... :-/  Får ta igen det ikväll :-)
Imorgon blir det väl rätt lugnt oxå- se lite Vasalopp på tv och sen åka till mamma och uppvakta bonuspappan som fyller år idag. GRATTIS T!!

Har ju utlovat ett snabblagat (men ack så gott) recept på kyckling tidigare så här kommer det:

Kyckling med mild curry- och mangosås  4 portioner

600 gr kycklingfilé
en klick smör
salt, peppar
2 ½ dl mellangrädde
2 msk mango chutney
1 tsk curry
½- 1 färsk mango
ett knippe vårlök, skivad
4 portioner basmati- eller jasminris (eller Bulgur)
50 g sockerärtor

Sätt ugnen på 175 grader. Bryn kycklingen i lite smör i en stekpanna. Salta och peppra. Lägg över kycklingen i en ugnsfast form. Häll grädden i stekpannan, rör i mango chutney och smaka av med curry. Slå såsen över kycklingen och stek klart i ugn tills kycklingen är helt genomstekt. (20- 30 min)
Skala och tärna mangon och skiva vårlöken tunt. Dekorera kycklingen med mango, vårlök och lättkokta sockerärtor innan servering. MUMS!!  :-)

Jag tänkte oxå visa ett kort och en tagpocket som jag har gjort. Fyllde min tagpocket med lite spagrejer och choklad och gav bort den till en vän som fyllde år i tisdags.

image27

Framsida på tagpocket

image28


Insida på tagpocket innan jag fyllt den med grejer

image29

På tagarna har jag skrivit lite roliga citat


Nu ska jag pyssla lite med en burk. Har fått några fina burkar av en arbetskamrat som jag ska försöka dekorera lite, tack M ... bilder kommer sen.

Ha en trevlig fortsättning på helgen!

Kram Jeanette

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej. Vilken fin blogg du har och jättefina kort och LO. Mycket inspirerande =).
Ha det så bra, kramisar från Anna

2008-03-01 @ 23:02:37
URL: http://wanna-inspiration.blogspot.com
Postat av: Blommig

Brödet låter jätte gott! Måste nog provas! Gillar dina nya kort och tagpocket!
Snurklorna på kortet är super fina och två smala remsor papper bakom hipphipphurra skylten var riktigt snyggt! Det tipset måste jag testa!
ha en bra vecka

2008-03-03 @ 07:57:18
URL: http://Shipp.webblogg.se
Postat av: Linda

halloj där, vars har du tagit vägen, längtar efter att få kika på dina kort och andra alster,,, du är ju super duktig// ps, vad ska man göra för att förtjäna att bli bjuden på middag, du verkar ju ha många goda recept;)
Sköt om dig//

2008-03-08 @ 11:55:39
URL: http://www.familjenbacklin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test